Prowadzący zajęcia

prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha

Profesor w Instytucie Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Prace naukowe dotyczą analiz nowych systemów spalania oraz przetwarzania energii w układach napędu hybrydowego i zasilanych wodorem ogniw paliwowych. W szczególności prace badawcze obejmują:

  • procesy spalania w silnikach tłokowych z wykorzystaniem nowych systemów spalania: dwóch wtryskiwaczy w komorze spalania, dwustopniowego spalania silnika zasilanego paliwami gazowymi (HCCI, TJI), spalania z homogenizacją ładunku oraz z uwarstwieniem ładunku
  • przepływ energii w napędach hybrydowych (HEV, PHEV): badania przepływu energii w testach jezdnych, badania odzyskiwania energii w pojazdach w testach RDC, współpracy silnika spalinowego z układami napędu elektrycznego
  • przepływu energii w napędach EV: badania zużycia energii w testach jezdnych, badania sprawności ładowania akumulatorów
  • przetwarzania energii w ogniwach paliwowych: PEM, etanolowych, metanolowych, hybrydowych układach ogniw paliwowych z układami elektrycznymi
  • modelowania układów ogniw paliwowych oraz akumulatorów na podstawie rzeczywistych warunków ich pracy (FCHEV)
  • modelowanie z wykorzystaniem oprogramowania symulacyjnego procesów zasilania i spalania silników, procesów przepływu energii w układach napędu hybrydowego (w tym z ogniwami paliwowymi): AVL FIRE, BOOST, CRIUSE, Concerto

prof. dr hab. inż. Andrzej Teodorczyk

Profesor zwyczajny na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej; Kierownik Zakładu Silników Lotniczych; Kierownik Studiów Doktoranckich przy Wydziale MEiL; 

  • Przewodniczący Zarządu Polskiego Instytutu Spalania; 
  • Przewodniczący Sekcji Spalania Komitetu Termodynamiki i Spalania PAN; 
  • Redaktor Naczelny czasopisma naukowego „Archivum Combustionis”; 
  • Profesor wizytujący w Uczelniach zagranicznych: McGill University w Montrealu,  Hosei University w Tokio, University of Wales w Aberystwyth, University of Kyoto, Michigan State University; stypendysta fundacji Fulbrighta w California University of Technology; Concurrent Professor w Northeastern University w Shenyang, Chiny; 
  • Autor i współautor 6 książek i ponad 150 artykułów naukowych; Promotor kilkunastu rozpraw doktorskich.

prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański

Profesor zatrudniony na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Działalność dydaktyczna związana jest z zastosowaniem wodoru jako nośnika energii w transporcie. Zakres działań obejmuje zasilanie silników tłokowych wodorem – wykłady, ćwiczenia laboratoryjne, budowa i zasady działania ogniw paliwowych zasilanych wodorem w zastosowaniu do napędu pojazdów – wykłady, ćwiczenia laboratoryjne. Ważniejsze dokonania w zakresie wodoru:

  • realizacja projektu: „Wykorzystanie odpadowego wodoru do celów energetycznych” (2012-2016). Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Kierowanie zespołem, który opracował i wykonał siłownię o mocy nominalnej 1 MW, zasilanej odpadowym wodorem z przemysłu chemicznego. Siłownia składała się z trzech maszyn tłokowych o mocy: 2 x 400 kW, 1 x 200 kW, wyposażonych w innowacyjny system wtryskowego zasilania wodorem, układ identyfikujący jakość zasilającego wodoru oraz system zdalnego sterowania i kontroli
  • badania stacjonarnego, tłokowego silnika przemysłowego o mocy 200 kW zasilanego technicznym wodorem (2013-2014), opracowanie systemu pośredniego wtrysku wodoru do kanałów dolotowych silnika, opracowanie elektronicznego systemu kontroli i sterowania układem zasilania wodorem
  • udział w badaniach drogowych i eksploatacyjnych samochodu Toyota Mirai, wyposażonego w ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Badania wykonane w Berlinie, dotyczyły prób drogowych i eksploatacyjnych oraz identyfikacji systemów tankowania pojazdu wodorem w ogólnodostępnych stacjach ładowania
  • badania eksploatacyjne samochodu Toyota Mirai w komorze termoklimatycznej; zdobycie doświadczeń eksploatacyjnych pojazdu w obniżonej temperaturze otoczenia oraz podczas procedury płukania i oczyszczania zespołu ogniw paliwowych z wody w warunkach zimowych
  • prace nad modernizacją wtryskowego układu zasilania wodorem tłokowych silników spalinowych oraz systemu sterowania i systemów bezpieczeństwa eksploatacji – rozwój własnych, elektronicznie sterowanych systemów mieszalnikowego i wtryskowego systemu zasilania silników wodorem. Przystosowanie 5-cylindrowego, przemysłowego silnika Scania do zasilania wodorem

prof. dr hab. inż. Paweł Fuć

Profesor w Instytucie Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Obszary naukowe, którymi się zajmuje skupione są wokół trzech zagadnień: 

  • badania i rozwój ekologiczności napędów głównie alternatywnych, w tym napędów hybrydowych łączących jednostki spalinowe i elektryczne oraz jednostki zasilane wodorem tj. silniki spalinowe oraz ogniwa paliwowe
  • procesy niekatalitycznego i katalitycznego oczyszczania gazów wylotowych: badania pozasilnikowych systemów oczyszczania gazów wylotowych (reaktorów potrójnego działania TWC, reaktorów utleniających DOC, reaktorów do redukcji tlenków azotu DeNOx, filtrów cząstek stałych do silników o zapłonie samoczynnym DPF oraz filtrów cząstek stałych do silników o zapłonie iskrowym GPF)
  • rekuperacja energii z gazów wylotowych

prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz

Profesor w Instytucie Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Obszar naukowy dotyczy prac nad zmniejszeniem negatywnego wpływu transportu na środowisko, a zwłaszcza:

  • znaczenia wpływu transportu na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych sposobów badań środków transportu w zakresie ich zmian ekologicznych
  • opracowanie koncepcji oraz metodyki badań emisji związków szkodliwych spalin w rzeczywistych warunkach eksploatacji wszelkich środków transportu, w których zastosowano silniki spalinowe, z wykorzystaniem pokładowych systemów pomiarowych mierzących emisję podczas jazdy (PEMS –portable emissions measurement system)
  • stworzenie założeń wykorzystania systemów diagnostyki pokładowej (OBD – on-board diagnostic) do poprawy stanu ekologicznego pojazdów
  • koordynacja badań bieżącego monitorowania stanu technicznego pojazdów przez wprowadzenie tachografu cyfrowego i „czarnych skrzynek” do wszystkich środków transportu
  • opracowanie konstrukcji pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz ich badania – głównie środków transportu miejskiego (nowoczesne autobusy miejskie we współpracy z firmą Solaris)

dr hab. Maciej Galiński, prof. uczelni

Chemik, naukowiec. Absolwent Wydziału Chemii Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracownik naukowy Politechniki Poznańskiej: 

  • autor publikacji naukowych z zakresu elektrochemicznych sposobów magazynowania energii m.in. w ogniwach litowo-jonowych i superkondensatorach z wykorzystaniem nowych materiałów elektrodowych jak nowych elektrolitów
  • od 2020 pełni funkcję Dyrektora Instytutu Chemii i Elektrochemii Technicznej na Wydziale Technologii Chemicznej
  • pasjonat nowych rozwiązań technologicznych w aspektach wytwarzana i magazynowania energii

dr hab. inż. Łukasz Rymaniak, prof. uczelni

Profesor uczelni w Instytucie Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Obszar działalności naukowej obejmuje głównie prace w zakresie oceny emisji zanieczyszczeń i energochłonności nowoczesnych układów napędowych, w tym:

  • badania i prace związane z opracowywaniem nowych rozwiązań w chemicznych zasobnikach energii dla nowoczesnych układów napędowych
  • opracowywanie metod oceny rzeczywistej wartości momentu obrotowego w badaniach eksploatacyjnych układów napędowych
  • określanie wskaźników toksyczności, bazujących na pomiarze emisji (drogowej lub jednostkowej) dwutlenku węgla,
  • zestawianie metod badawczych i obliczeniowych, dotyczących określania wskaźników ekologicznych i energochłonności pojazdów różnych kategorii
  • opracowywanie nowych testów dla pojazdów wyposażanych w nowoczesne układy napędowe
dr hab. inż. Andrzej Ziółkowski, prof. uczelni

Adiunkt w Instytucie Napędów i Lotnictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Obszar działalności naukowej obejmuje szeroko rozumianą problematykę ograniczania wpływu sektora motoryzacji na środowisko naturalne. Do najważniejszych zaliczyć należy:

  • wdrażanie paliwa wodorowego do napędu pojazdów
  • opracowanie metod wytwarzania zielonego wodoru
  • określanie stopnia hybrydyzacji układów napędowych
  • badania energochłonności i emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej eksploatacji przy wykorzystaniu aparatury PEMS
  • ocenę efektywności procesów transportowych
  • rekuperację energii spalin

dr hab. inż. Wojciech Cieślik 

Adiunkt w Instytucie Napędów i Lotnictwa. Pracownik Zakładu Napędów oraz opiekun koła naukowego PUT Powertrain. Obszar zainteresowań to przede wszystkim wszelkie prace dydaktyczne i naukowe związane z tematyką napędów alternatywnych, w szczególności:

  • analizy energochłonności napędów elektrycznych (EV), hybrydowych (HV) i wodorowych (FC)
  • badania przepływu energii w napędach alternatywnych zarówno w warunkach badawczych jak i w rzeczywistych warunkach ruchu
  • wykorzystania wodoru w ogniwach paliwowych oraz w procesie spalania w silniku spalinowym
  • inżynierii odwrotnej oraz prototypowania
  • analizy procesu spalania z wykorzystaniem metod optycznych i analizy ciśnień szybkozmiennych

Swoją wiedzę poszerza biorąc regularnie udział w szkoleniach, konferencjach i stażach zarówno w jednostkach naukowych jak i w fabrykach i firmach usługowych z sektora automotive.

dr hab. inż. Adrian Gill

Adiunkt w Instytucie Transportu na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Działalność naukowo-badawcza obejmuje zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa systemów oraz obiektów transportu lądowego, a w szczególności:

  • metodyki zarządzania ryzykiem i metody realizacji procesów zarządzania ryzykiem, w tym tzw. reagowania na ryzyko zagrożeń z wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa; analizy ryzyka zagrożeń w transporcie i przemyśle; zagadnienia ryzyka zawodowego, bezpieczeństwo funkcjonalne
  • modelowanie i oceny skuteczności systemów bezpieczeństwa
  • badania i oceny niezawodnościowe obiektów technicznych oraz niezawodność człowieka
  • modelowanie analityczne i komputerowe oraz badania symulacyjne systemów eksploatacji obiektów technicznych i systemów bezpieczeństwa; procedury obsługiwania obiektów technicznych warunkowane ryzykiem (Risk Based Maintenance)
  • metody optymalizacji, procedury podejmowania decyzji w warunkach niepewności, modelowanie systemów masowej obsługi

dr inż. Karol Bandurski

Adiunkt w Instytucie Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych Politechniki Poznańskiej. Specjalizuje się w badaniach interakcji użytkownik-budynek, symulacyjnej analizie energetycznej budynków, systemów energetycznych i środowiska zabudowanego oraz analizie danych z zakresu wykorzystania energii w budynkach. 

  • Uczestnik projektów Międzynarodowej Agencji Energii od 2013 r, a także Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 
  • Ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w projekcie Budownictwo efektywne energetycznie i procesowo finansowanego w ramach funduszy europejskich. Współtwórca ASHRAE Global Occupant Behavior Database: https://ashraeobdatabase.com
  • Doświadczenie zdobywał również na wyjazdach szkoleniowych do Aalborg University (Dania), Eindhoven University of Technology (Holandia), University of Ligè (Belgia), Chalmers University of Technology (Szwecja).
dr inż. Beata Kurc

Zatrudniona na stanowisku adiunkta w Instytucie Chemii i Elektrochemii Technicznej. Główny nurt badań dotyczy zastosowania unikatowych materiałów elektrodowych, w skład których wchodzą m.in. hybrydy tlenkowe. Prowadzi także prace, które mogą utworzyć ekologiczne ogniwa: litowo-jonowe jak również paliwowe. Obecne badania dotyczą pozyskiwania węgla z naturalnych źródeł np. skrobi, ligniny czy też celulozy, celem dalszego zastosowania w urządzeniach magazynujących energię. Doświadczenie naukowo-badawcze dotyczy m.in.:

  • technologii chemicznej
  • analizy fizykochemicznej (analiza w podczerwieni FTIR, analiza w nadfiolecie UV, analiza sprzężona ATD-GC-MS-FTIR-TG, analiza mikroskopowa SEM, wielkość cząstek, analiza powierzchni właściwej BET, analiza dyfraktometryczna XRD, analiza NMR)
  • analizy elektrochemicznej (woltamperometria cykliczna CV, elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna EIS galwanostatyczne ładowanie-rozładowanie ogniwa)
  • analizy elektrokinetycznej (potencjał dzeta koloidów materiałów węglowych i polimerowych)
  • elektrochemii (głównie materiały elektrodowe do ogniw litowo-jonowych, sodowo-jonowych, superkondensatory, ogniwa paliwowe)
  • procesów karbonizacji
  • chemii materiałowej
  • zielonej chemii – stosowanie naturalnych surowców odpowiednio przetwarzanych do zastosowań elektrochemicznych
  • termodynamiki i kinetyka procesów, głównie analiza matematyczna procesów degradacji termicznej materiałów polimerowych, wpływu temperatury i innych czynników na kinetykę oraz termodynamikę procesu dyfuzji jonów podczas interkalacji

dr inż. Dariusz Michalak

Członek Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny między innymi za obszar Badań i Rozwoju, Produkcji oraz Logistyki.

dr inż. Krzysztof Nowacki

Asystent w Instytucie Chemii i Elektrochemii Technicznej na Wydziale Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej. W pracy badawczej koncentruje się na zagadnieniach związanych z zastosowaniem zasad zielonej chemii w produkcji urządzeń do elektrochemicznego magazynowania energii, w szczególności:

  • zastosowaniu biopolimerów jako matryc żelowych elektrolitów polimerowych w superkondensatorach
  • charakterystyce fizykochemicznej naturalnych rozpuszczalników głęboko eutektycznych
  • wytrzymałości i degradacji komponentów chemicznych źródeł prądu.

Szczególną pasją obdarza również zagadnienia związane z elektrolizą wodnych roztworów soli, syntezę biopolimerowych matryc do zastosowań medycznych oraz paleontologię.

dr inż. Ewelina Rudnicka

Uzyskała stopień naukowy doktora na Wydziale Technologii Chemicznej na podstawie rozprawy „Kinetyka procesów w ogniwach litowo-jonowych”. W pracy badawczej koncentruje się na zagadnieniach 

  • ogniw litowo-jonowych
  • sodowo-jonowych 
  • ogniw paliwowych. 

Szczególną uwagę poświęca

  • aspektom kinetycznym oraz termodynamicznym procesów zachodzących w tych układach
  • szeroko pojętej analizie elektrochemicznej komponentów ogniw. 

Jako pracownik naukowo-dydaktyczny prowadzi zajęcia laboratoryjne, rachunkowe oraz wykłady na wielu wydziałach m.in. WTCh, WIM czy WIMiFT.

mgr inż. Dariusz Begier

Absolwent Politechniki Poznańskiej na Wydziale Maszyn Roboczych i Transportu. Wieloletni rzeczoznawca Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej, Ruchu Drogowego, Maszyn i Urządzeń oraz międzynarodowej organizacji TUV zrzeszającej ekspertów z dziedziny motoryzacji. Zdobytą wiedzę cały czas doskonali i poszerza o nowe zagadnienia, kursy oraz szkolenia specjalistyczne, m.in.: 

  • Swagelok
  • IPC w praktyce
  • DGUV Information 200-006 – Level 2 – WAW (WestfälischesAusbildungs-Werk) 
  • Arbeiten an Fahrzeugen mit Gasantrieb – Schwerpunkt Brennstoffzelle und Wasserstoff
  • GAP (Gasanlagenprufung)

Rzetelne podejście do trudnych i bardzo często złożonych tematów pozwala połączyć teorię z praktyką w sektorze automotive. Uczestniczy w wielu projektach wdrożeniowych pojazdów użytkowych, w tym tych z alternatywnymi systemami napędowymi.

bryg. mgr inż. Tomasz Daszkiewicz

Naczelnik Wydziału Poligonu Szkolnego. Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu.

  • oficer pożarnictwa pełniący służbę w Szkole Aspirantów PSP w Poznaniu na stanowisku Naczelnika Wydziału
  • absolwent Szkoły Główna Służby Pożarniczej w Warszawie Wydziału Inżynierii Bezpieczeństwa Pożarowego – uzyskanie tytułu magistra inżyniera inżynierii bezpieczeństwa pożarowego
  • absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu kierunek: Zarządzanie, specjalność: Gospodarowanie zasobami dla Kadry Kierowniczej
  • absolwent Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu kierunek pedagogika
  • Politechnika Poznańska – rozpoczęty doktorat na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu
  • Biegły Sądowy z dziedziny Pożarnictwa
  • członek Polskiego Towarzystwa Ekspertów Dochodzeń Popożarowych oraz Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Pożarnictwa

mgr inż. Mateusz Motyl

Asystent w Instytucie Transportu na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Ponad 12 lat doświadczenia w branży transportu szynowego w zakresie certyfikacji, zarządzania bezpieczeństwem, dokumentacji eksploatacyjnej, projektowania pojazdów szynowych oraz technologii produkcji. Opiekun naukowy Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego. Działalność naukowo-badawcza obejmuje zagadnienia certyfikacji i badań podsystemów strukturalnych oraz zarządzania bezpieczeństwem, a w szczególności:

  • metodyki zarządzania ryzykiem i metody realizacji procesów zarządzania ryzykiem, w tym tzw. reagowania na ryzyko zagrożeń z wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa, analizy ryzyka zagrożeń w transporcie
  • określenie obowiązujących wymogów oraz analizy znaczenia zmiany dla wprowadzanych zmian do podsystemów strukturalnych
  • opracowanie dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej pojazdów szynowych
  • opracowanie ekspertyz, opinie techniczne oraz analizy przebiegu krajowych i międzynarodowych procesów dopuszczenia do eksploatacji pojazdów szynowych

mgr inż. Aleksander Rajch

Aleksander Rajch jest współzałożycielem i członkiem zarządu PSNM (Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności), największej organizacji pozarządowej promującej transport zeroemisyjny w Europie. W stowarzyszeniu odpowiada za tematy przemysłowe, w tym za rynek akumulatorów litowo-jonowych oraz technologie wodorowe. Oprócz tego, prowadzi działania w zakresie współpracy międzynarodowej i rozwijania partnerstw.

Prawnik, absolwent WPIA na Uniwersytecie Warszawskim. Praktyk komunikacji korporacyjnej i public affairs z 15-letnim doświadczeniem. Swoje doświadczenie zdobywał na rynkach energetycznych, finansowych oraz FMCG. Jako lider zarządzał również własną agencją public affairs i kilkoma projektami z zakresu nowych technologii. Jest entuzjastą innowacji i rozwiązań przyszłości. Autor artykułów dotyczących elektromobilności i zrównoważonego transportu w polsko- i anglojęzycznych publikacjach. Jako zapalony żeglarz i narciarz, autentycznie wierzy w budowę dynamiki i ruchu bez spalin. Aleksander Rajch jest wykładowcą studiów podyplomowych na Politechnice Poznańskiej, Warszawskiej oraz Uniwersytecie Wrocławskim.

mgr inż. Filip Szwajca

Doktorant w Instytucie Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej. Asystent w Zakładzie Napędów:

  • uczestnik letnich staży w działach rozwoju firm MAHLE Behr i MAHLE Polska
  • prace przy realizacji międzynarodowego projektu GasOn, którego celem było opracowanie wysokowydajnego systemu spalania dla lekkiego silnika gazowego
  • staż naukowy na Wydziale Fizyki i Inżynierii Uniwersytetu Scranton PA USA
  • uczestnik szkoleń z zakresu stosowania metod symulacyjnych korzystając z oprogramowania firmy AVL oraz ANSYS
  • główne działania badawcze koncentrują się na rozwoju nowoczesnych układów napędowych
Kolejni prowadzący wkrótce…